SmilingLotus / Lessen Overzicht

Yoga

Volgende lessen worden gegeven door Smiling Lotus Yoga.

Yin Yoga

Yin Yoga is een vrij rustige yogastijl die je helpt om uit je hoofd te gaan en heel bewust je lichaam te gaan voelen. Het is een meditatieve vorm van yoga en geeft letterlijk `ruimte` in het lichaam. Yin houdingen worden op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend en lang aangehouden (tussen 2 tot 5 minuten). Zo wordt eerder het bindweefsel dan de spieren opgerekt en gestimuleerd. Yin Yoga werkt in op de ligamenten, botten en gewrichten van je lichaam met een grote focus op het mobieler maken van je heupen, je bekken en ruggegraat. Het effect is een flexibeler, stabieler, beweeglijker en sterker lichaam. Yin Yoga heeft ook een sterke positieve invloed op je weerstand en je mentale gezondheid. Het leert je lichaam te ontspannen, gedachten los te laten en bij jezelf te blijven. Een mooie vorm om je dag mee af te sluiten.
 

Hatha Yoga

Hatha Yoga is een van de oudste en meest traditionele vormen van yoga. In de naam Hatha komen de Sanskriet-woorden ‘Ha’ (Zon) en ‘Tha’ (Maan) samen. De zon staat symbool voor actie terwijl de maan staat voor verinnerlijking. In Hatha Yoga komen die tegengestelde energieën samen. Doordat je je concentratie en ademhaling naar bepaalde punten in je lichaam verplaatst, breng je daar bewustzijn. Het uitvoeren van verschillende yogahoudingen (asana’s) doet de spierkracht in je lichaam opbouwen, verhoogt geleidelijk je flexibiliteit, bevordert fysiek en mentaal evenwicht en helpt je te focussen en bewust te worden van je lichaam. De verschillende ademhalingstechnieken die worden aangeleerd, verhogen de longcapaciteit voor een betere ademhaling en brengen een algemeen gevoel van mentale rust. Deze les is heel geschikt voor mensen die met yoga willen beginnen.
 

Vinyasa Yoga

Dit is een actieve, dynamische yogastijl waarin verschillende houdingen (asana’s) met elkaar verbonden worden door een ‘flow’ (een reeks) van bewegingen, die ondersteund worden door een krachtige ademhalingstechniek. De continue bewegingen, van de ene houding naar de andere, werken positief op ons cardiovasculair systeem, verhogen spierkracht, uithouding, flexibiliteit, werken zeer ontgiftend en geven ons vreugde, vitaliteit en een verminderd stressniveau. Vinyasa Yoga is intensief maar toegankelijk, rekening houdend met elk zijn grenzen.
 

Gentle flow/Yin Yoga

Een nieuwe lessenreeks van 10 lessen! De lessen gentle flow/yin duren 1h30.. Ideaal om naast actieve houdingen ook de tijd te nemen om diep te stretchen en te ontspannen! We starten met enkele rustige yin-houdingen die diep inwerken op het lichaam en ruimte brengen. Daarna gaan we over naar een zachte flow van actieve houdingen waarbij we de energie in ons lichaam activeren. Om terug af te sluiten met yin en een ontspannende shavasana.
 
 

Overzicht

DagUurVormPlaats
Dinsdag18u45-19u45Hatha YogaPlatform 42-44 - Herselt
20u00 - 21u10Yin Yoga
Platform 42-44 - Herselt
Woensdag9u30 - 10u40Gentle Flow/Yin Yoga
Platform 42-44 - Herselt
19u00 - 20u10Yin Yoga
Platform 42-44 - Herselt
Donderdag9u30-10u40Gentle Flow/Yin Yoga
Platform 42-44 - Herselt
19u-20u10Yin Yoga
Platform 42-44 - Herselt
20u20-21u20Hatha YogaPlatform 42-44 - Herselt
ZondagWorkshops

Richtlijnen voor een optimale yogales

  • Gelieve enkele minuten vóór de les toe te komen. Te laat komen, kan storend zijn voor de anderen.
  • Gelieve schoenen uit te doen vooraleer je de zaal binnenkomt.
  • Kom in stilte de zaal binnen en laat de drukte van de dag buiten, mediteer, doe wat stretchoefeningen of kom gewoon tot rust.
  • Gelieve GSM’s af te zetten of thuis te laten.
  • Het beste is om yoga te beoefenen met een lege maag. Eet vooral geen zware maaltijd 2 uur voordat de les begint. Heb je trek, neem dan een stuk fruit of fruitsap, iets licht verteerbaars. Je lichaam beweegt veel prettiger als het niet bezig is om je voedsel te verteren.
  • Vermijd drinken tijdens de les. Het doel is om innerlijke warmte te genereren. Door water te drinken koelt ons lichaam af. Na de les is het wel aan te raden om veel water te drinken.
  • Draag comfortabele kleren waarin je je makkelijk kunt bewegen. Je oefent het prettigst op blote voeten. Is dat een probleem voor je, draag dan antislipsokken.
  • Investeer in je eigen yogamat. Handig als je thuis aan yoga wil doen.
  • Breng eventueel een dekentje mee, dat je kan gebruiken tijdens de relaxatie.
  • Wanneer je lichamelijke klachten hebt, recent bent geopereerd of zwanger bent, is het van belang dat je mij daarvan op de hoogte stelt. Overleg ook met de specialist/dokter die jou behandelt over eventuele beperkingen tijdens het beoefenen van yoga.
  • Tijdens de periode van menstruatie is het aan te raden om geen omgekeerde houdingen te doen. Alle poses waarbij je heupen hoger zijn dan het hart zijn af te raden.
  • Jouw lichaam is anders dan dat van de andere cursisten. Luister naar je lichaam. Het verschilt ook van dag tot dag en door veel te oefenen ben je steeds meer in staat om je hiervan bewust te zijn. Voel je in ieder geval vrij om uit een houding te komen wanneer je pijn of ongemak voelt. Ook voordat de anderen uit de houding komen.
  • Geniet volop en glimlach :-)